Wereld Emoji Dag: 8 tips voor een succesvolle livechat!

Op deze 17de juli, of wereld emoji dag, vestigen we onze aandacht op een communicatiekanaal dat niet meer weg te denken is uit onze branche: livechat! Het is snel, direct, efficiënt, kostenbesparend en het geeft je nieuwe inzichten. Kortom een kanaal waarmee je, als je het goed doet, een geweldige customer experience kan bereiken. Als je het goed doet… Wij gingen te rade bij onze meest doorwinterde chatters en helpen je op weg met de volgende 8 tips.

1. “Even geduld a.u.b. een medewerker helpt je zo dadelijk verder.” – Laat ze niet hangen. Een klant kiest er bewust voor om je via de livechat te contacteren. Hou er rekening mee dat zijn verwachtingen anders liggen, dan wanneer hij bijvoorbeeld een e-mail zou sturen. Antwoord binnen de twee minuten om de dynamiek en de kwaliteit van het gesprek te bewaren. Combineer daarom nooit meer dan drie chats.

2. “Oh u gaat verhuizen? Zo spannend zeg!” – De klantbeleving staat centraal, valoriseren is de boodschap. Zorg ervoor dat de klant zich gewaardeerd voelt, hij is tenslotte een ambassadeur van jouw merk. Klanten houden van een persoonlijke aanpak, de human touch maakt meer dan ooit het verschil.

3. “Goed nieuws! Als je overstapt op product X kan je flink besparen.” – ‘Luister’ actief. Of beter gezegd: ‘lees’ actief, tenzij je aan het videochatten bent natuurlijk. Door de verkoopsignalen op te vangen, wordt het makkelijker om de klant het product te bieden dat het best bij hem past.

4. “Sorry, dat laatste heb ik niet goed verstaan.”- Ben je aan het videochatten met een klant? Zorg dan dat je niet in de buurt zit van een of andere luidruchtige collega die zijn lunch smakkend naar binnen speelt. Geef de klant een goeie indruk van je bedrijf en kies voor een rustige en nette ruimte.

5. “Connecteer het schakelstation en het Acces Point via een UTP.” – Euh… come again? Zo wil je als klant niet geholpen worden. Hanteer een toegankelijke schrijftaal die de klant makkelijk begrijpt. Vakjargon en complexe zinsconstructies zijn uit den boze. Het mag allemaal wel wat losser, zonder daarbij alle spellingsregels en grammatica overboord te gooien. Btw, te kort is dan ook weer nok, lol! Suc6!

6. “Dat lossen we straks wel even op. Heb je al gehoord van ons nieuwste aanbod?” – Zo doe je het dus niet. Klanten contacteren jouw bedrijf met een bepaalde urgentie. Hou het kort en eenvoudig, blijf to the point en ga voor een first time right, zodat de klant je niet nog eens moet contacteren.

7. “Thank you, come again!” – Of toch zoiets… Vraag aan het einde van het gesprek of de klant nog vragen heeft. Zo niet, kan je op een hartelijke manier afscheid nemen. Maak wel nog een volledig logbericht van de chatsessie, dit is een waardevolle bron van informatie voor je bedrijf.

8. Wij 💖emoji’s tijdens het 💬! Tover een 😃 op het gezicht van de klant en de conversatie loopt als een 🚂. – Op deze emojidag kunnen we er niet omheen: gebruik emoji’s en emoticons om je zinnen kracht bij te zetten of een sympathieke draai te geven. Let er natuurlijk op dat je niet overdrijft. 😉